info[at]mikevanhoenselaar.nl


follow MikevHoenselaar at http://twitter.com

Privacy :: Informatie

Gepost in: Trendensity

4334 keer bekeken

Privacy, een steeds belangrijker wordend begrip. Zowel online als offline in de 'echte' wereld. Onze grip op privacy wordt steeds kleiner en kleiner. Steeds meer vreemden kunnen zonder veel moeite aan gegevens over jou als persoon en jouw interesses komen. Steeds meer sites worden gemaakt om 'ons' gedrag zowel offline als online bij te houden. In veel sites heb je een eigen keuze om je gegevens achter te laten, maar bij anderen wordt het onbewust of ongevraagd gedaan.

Zo zijn er sites die aangeven waar jij bent (geweest) en wat jij hebt gedaan. Sites waar jij jouw gegevens en interesses kwijt kunt en op basis daarvan vrienden kunt maken. Sites die ervoor zorgen dat je niet meer over straat kunt over iets dat je gedaan hebt. Sites die alle gegevens van jou opslaan en gebruiken voor verschillende doeleinden.

Vroeger was het zo dat er alleen wat gebruikergegevens gevraagd werden en daar moest een site het mee doen. Je kreeg een nieuwsbrief op basis van je email adres maar die was algemeen en was voor iedereen hetzelfde.

Tegenwoordig wordt op bijna elke site bijgehouden:

  • Op welke pagina's je komt
  • Waar je op zocht
  • Hoe lang je op de site bent
  • Waar je wel en niet op klikt
  • Of je producten in een winkelwagentje hebt zitten maar uiteindelijk besluit om niet tot koop over te gaan
  • Op welke advertenties de bezoeker wel en niet klikt
  • Hoe vaak er gereageerd is op een bericht
  • Welk bericht het meest gelezen is
  • Interesses
  • Vrienden en vriendinnen

 

Positief gebruik van je gegevens op internet

Allemaal gegevens die nuttig kunnen zijn om te bepalen of jij doet waar de site voor gemaakt is en/of bepaalde informatie op jou af te stemmen. Bijvoorbeeld in het geval van webwinkels is het van belang om er achter te komen waarom haar bezoekers niet tot koop overgaan. Heeft dat te maken met het aanbod, de vormgeving, de gebruiksvriendelijkheid. Indien nodig wordt er dan een 'onderzoek' gestart aan de hand van die gegevens waaruit een eventuele wijziging zal komen.

Ook www.mikevanhoenselaar.nl heeft een systeem die bepaalde dingen bijhoud. Zowel door mijzelf als door verschillende toepassingen worden bezoekergegevens bijgehouden. Zo zorgt AWstats voor de algemene statistieken van mijn site;

  • Van waar komen mijn bezoekers, op tijd, dag, maand en jaar
  • Op welke woorden wordt mijn site gevonden in een zoekmachine
  • Welk besturingssysteem en internetbrowser gebruiken mijn bezoekers
  • Welke pagina wordt het meest geopend

MyBlogLog houdt voor mij in de gaten:

  • Op welke links klikken mijn bezoekers
  • Van welke site komen mijn bezoekers
  • Welke pagina's zijn het meest geopend

Vooral punt 1 is erg belangrijk voor mij. Ik kan precies zien bij een bericht welke links op die pagina interessant zijn voor mijn bezoekers en dus mijn doelgroep. Ik kan in het vervolg dan meer over dat onderwerp schrijven en ik krijg een beter beeld van de interesses van mijn doelgroep.

Mijn eigen systeem logt pagina's en bezoekers. Wanneer, wordt door wie een pagina geopend? Dit heb ik puur gedaan om die data ook makkelijk te kunnen gebruiken en te kunnen implementeren. Want bovenstaande externe toepassingen zorgen in principe al voor de informatie die ik nodig heb.

Globaal gaan zoekmachines als volgt te werk om aan informatie te komen; Een zoekmachine bouwt een kernwoordenwolk op door online naar termen te zoeken. Dus ook jouw naam. Hieruit kan de zoekmachine zien wat voor jou belangrijk is, want hoe vaker een term voorkomt op het internet bij jouw naam, hoe groter de kans is dat jij daar interesse in hebt. Dus kan een zoekmachine ook bepaalde namen aan elkaar koppelen.

De gegevens die hiermee verzameld worden kunnen de bezoeker helpen. Er is dus geen sprake van aantasting van hun privacy, zolang deze gegevens gebruikt worden voor verbetering van surfgedrag van de bezoekers. Wordt dit niet gedaan, maar wordt de informatie gebruikt om bepaalde bezoekers te schaden dan wordt de privacy van deze bezoeker wel degelijk geschonden.

Een positieve vorm van het gebruik van de verkregen informatie door zoekmachines:

Bas is een actieve 24 jarige student uit Eindhoven, hij studeert toerisme en is een frequent internetgebruiker. Hij komt op veel sites over reizen, geschiedenis, flora en fauna. Hij heeft bij een online reisbureau al eens gezocht op een reis naar de middelandse zee, want hij wil altijd al eens gaan duiken om de prachtige onderwaterwereld te bekijken. Maar was nog wat aan de dure kant, dus heeft daar verder geen aandacht aan besteed. Op een geschiedenis site heeft hij ooit gezocht naar gebouwen uit de tijd van de lyca's, want dat was een schoolopdracht geweest. Ook op zijn profielenpagina van Hyves zijn sporen van actieve vakanties, reizen en toerisme aanwezig.

Bas moet voor een andere schoolopdracht weer informatie zoeken en begint op Google. Heeft zich in het verleden als prima startpunt bewezen. Daar ziet hij het volgende bovenaan de pagina staan:

Reis naar Kaş, Turkije om daar de verzonken stad uit de tijd van de Lyca's te bekijken. Een 7daagse boottrip, all inclusive voor 200 euro. Optie aanwezig om te duiken…Lees verder

Bas is meteen enthousiast en klikt op de link.

 

Online narrowcasting

Dit is een sterke vorm van op maat gemaakte niche marketing. Een stukje online narrowcasting. Je krijgt nu alleen advertenties te zien die speciaal voor jou geselecteerd zijn. Aan de hand van informatie over het internet verzameld over jou. Deze vorm van adverteren is heel erg interessant voor adverteerders. Ze bereiken hiermee gegarandeerd hun doelgroep en kunnen direct actie van de ‘klant’ verwachten. Klant, omdat de kans dat de bezoeker op de aanvraag ingaat erg groot.

Wat zoekmachines kunnen kan ik natuurlijk ook met mijn site. Ik kan bijvoorbeeld gegevens van een bepaalde site 'verkrijgen' en deze combineren met mijn eigen gegevens en zo de pagina die jij te zien krijgt veranderen naar jouw smaak. Dit kan zijn op basis van advertenties, links, vormgeving, noem maar op. Dus zo kunnen advertenties precies op maat aan jou getoond worden met een 100% zekerheid dat jij daar interesse in zou kunnen hebben. De links die in de pagina zitten zullen aangepast zijn aan jouw voorkeuren. Dus woorden die duiden op technisch gebrabbel, waar jij duidelijk geen interesse in hebt, zullen geen links zijn of zelfs niet weergegeven zijn. Woorden over bijvoorbeeld mijn stage waar jij wel in geïnteresseerd bent zullen wel links of zichtbaar worden.

Negatief gebruik van je gegevens op internet

Een negatieve vorm van het gebruik van de verkregen informatie:

Karel Verstraten is een man van over de 40 en werkt bij de bank in Nijmegen. Hij heeft 2 kinderen en is getrouwd. Als ‘s avonds de kinderen naar bed zijn gaat hij altijd nog even wat surfen. Karel is sinds kort achter de rug om van zijn vrouw aan het daten geslagen via een datingsite. Froukje is 39 en is de vrouw van Karel. Ze is huisvrouw en is vertegenwoordiger van de plaatselijke buurtclub. Er is binnenkort een bloemencorso en ze wil vast wat informatie daarover opzoeken. Ze heeft via een vriendin gehoord over Google en wil het eens proberen. Ze komt op de zoekpagina en ziet ineens staan:

Froukje, zoek jij ook een nieuwe vlam uit omgeving Nijmegen? Karel Verstraten(40) uit Nijmegen is u al voorgegaan.

Froukje klikt op de link en komt op een pagina waar ze liever niet was geweest.

Leg dat maar eens uit. Froukje komt dingen te weten die ze niet te zien hoort te krijgen. Er zijn natuurlijk argumenten aan te voeren als; zo duurt het bedrog minder snel en Google voorkomt nu het rekken van een huwelijk. Maar wil ik wel dat Google mijn leven voor mij regelt, keuzes voor mij maakt? Ik wil zelf bepalen wat ik wel en niet vertel. Waar bestaat mijn privacy dan nog uit als anderen daar over gaan oordelen.

Privacy op het internet gaat steeds belangrijker worden. Er zullen heel veel goede, maar ook veel slechte dingen mee gedaan worden. Bij een verkeerde stap kan het zo maar voorkomen dat je hele hebben en houden op ‘straat’ komt te liggen. Met alle gevolgen van dien.

Zie ook:

Top

Reacties op 'Privacy :: Informatie' (2)

Door: Merel op dinsdag 24 Oktober 2006 12:54
Denk je werkelijk dat het zo ver zal komen dat Google precies 100% weet waar ik naar op zoek ben?

Tijdens het schrijven van mijn scriptie was in continu op zoek naar informatie over alcohol, van merken tot gebruik. Dit is een onderwerp dat mij nu niet meer interesseerd aangezien mijn scriptie afgehandeld is. Denk je dat Google dit zal aanzien als een intresse van tijdelijke aard? Of zal het me nu blijven stalken met aanbiedingen van drank?

Of als ik voor het allereerst opzoek ben naar een halloween kostuum.. weet Google dan precies uit mijn verleden te filteren wat voor een soort kostuum mij interesseerd? En zal het daardoor de link http://www.sexykostuums.nl/catalog/index.php geven, ipv http://users.pandora.be/HappyHalloween/Kostuums.html?

Ik persoonlijk denk niet dat het zo ver zal komen simpelweg om het feit dat de mens niet altijd voorspelbaar is en Google kan niet zien wat er in het hoofd van de gebruiker omgaat.
Door: Funzy op woensdag 25 Oktober 2006 11:27
De macht van google is groter dan je denkt. Als je alle informatie van alle google diensten aan elkaar koppelt dan kun je de exacte surf/dagelijkse gewoonten van een persoon achterhalen.

Op het gros van de website waar ik op zit staan google advertenties, google statistieken en binnenkort zelfs google zoekmachines, ik maak gebruik van google desktop search en de google toolbar. In principe kan google exact achterhalen waar ik ben wat ik lees en waarop ik klik, en nog veel meer maar dan ben ik 6 kantjes verder. Oftwel alles van mijn internetgedrag.

In principe zou je dan denken waarom gebruikt hij in hemelsnaam al die tooltjes? Nou dat is heel eenvoudig ze zijn allemaal verrekt handig.

Top

Reactie toevoegen

Reactie plaatsen
  1. (verplicht)
  2. (verplicht)
  3. (verplicht)
  4. [url=http://www.link.nl]omschrijving[/url]
  5. Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen dient u eenmalig hieronder de letters abcde in te vullen.
  6. Onthoud mijn gegevens:
  7. E-mail mij de reactie(s):