info[at]mikevanhoenselaar.nl


follow MikevHoenselaar at http://twitter.com

Privacy :: Communities

Gepost in: Trendensity

3698 keer bekeken

Privacy, een steeds belangrijker wordend begrip. Zowel online als offline in de 'echte' wereld. Onze grip op privacy wordt steeds kleiner en kleiner. Steeds meer vreemden kunnen zonder veel moeite aan gegevens over jou als persoon en jouw interesses komen. Steeds meer sites worden gemaakt om 'ons' gedrag zowel offline als online bij te houden. In veel sites heb je een eigen keuze om je gegevens achter te laten, maar bij anderen wordt het onbewust of ongevraagd gedaan.

Zo zijn er sites die aangeven waar jij bent (geweest) en wat jij hebt gedaan. Sites waar jij jouw gegevens en interesses kwijt kunt en op basis daarvan vrienden kunt maken. Sites die ervoor zorgen dat je niet meer over straat kunt over iets dat je gedaan hebt. Sites die alle gegevens van jou opslaan en gebruiken voor verschillende doeleinden.

Een voorbeeld van een site waar je persoonlijke gegevens en interesses kwijt kunt en dan op zoek kunt gaan naar mensen met dezelfde interesses is Hyves. Hyves bestaat sinds oktober 2004 en heeft inmiddels over de 300 miljoen hits per dag. Hyves wordt ook wel een social community genoemd. Een site waar je jouw sociale contacten op kunt vijzelen en bijhouden. Zeker niet de eerste community maar wel de grootste van Nederland.

Andere community sites:

  • MySpace » Vooral door bands groot geworden
  • Clubs - NL » Community niet op persoon maar op interesse
  • Schoolbank - NL » Zoek je oude klasgenootjes eens op
  • Second Life » De virtuele 3D aarde als ontmoetingsplek
  • Blogger » Creëer zelf een weblog
  • Facebook » Buitenlandse Hyves
  • Classmates » Buitenlandse schoolbank
  • Flickr » Creëer je eigen fotoalbums voor vrienden en familie online

Een prima initiatief, het verzamelen van mensen met dezelfde interesses op 1 site of gedeelte van een site. Op marketing gebied een goudmijn. Er zijn zoveel gegevens te vinden op community sites dat bedrijven daar graag gebruik van maken. Veel informatie is ook nog eens gratis te verkrijgen. Maak als merk of bedrijf een eigen hyve, flickr pagina, myspace profiel of kijk wat er allemaal omgaat in jouw doelgroep door gewoon de berichten en reacties te lezen op de verschillende ‘groepen’ die bij jou doelgroep hoort. De gegevens op een community zijn vrij toegankelijk voor iedereen, wat er met je gegevens gedaan wordt is tot op heden vrij onschuldig. De gegevens worden nu nog veelal voor op maat gemaakte advertenties gebruikt. Toch zijn er kleine uitzonderingen. Dit brengt mij bij de volgende soort sites.

GS, oftwel GeenStijl. Een site dat van nieuws 'nieuw nieuws' maakt. Het aanpakken van pijnpunten in de samenleving. Een geweldig initiatief dat al vele prijzen om hun manier van aanpakken heeft gewonnen. GS laat zien dat er achter het nieuws dat de wereld in geslingerd wordt meer schuil gaat dan wat er op de oppervlakte over bekend is. Alleen de middelen waarmee dat nieuws de wereld in wordt geholpen is vaak de factor waarop sites, zoals GS, in het nieuws komen en meerdere mensen daar hun vraagtekens bij hebben.

Dit soort sites, shockblogs genoemd, balanceren vaak op het randje. Natuurlijk zijn steeds meer gegevens op het internet te vinden. Typ je naam omringt door quotes in bij een zoekmachine en geheid dat er wat gevonden wordt. Dus zo vinden shockblogs ook persoonlijke informatie waarmee ze iemand erg kunnen beschadigen. De vraag is dan ook; In hoeverre mag dit toegelaten worden? Zijn wij zelf verantwoordelijk voor onze eigen gegevens? Mag ieder individu mijn gegevens gebruiken voor eigen doeleinden?

Op marketingfacts.nl staat de volgende mening op het artikel van Anders, Floor:

(...) in alle eerdere gevallen die worden beschreven gaat het mensen die zich publiekelijk, in het openbaar belachelijk hebben gemaakt. Dat GeenStijl dat aangrijpt en daar op inhakt is volkomen legitiem. Als je je in het openbaar als een ezel gedraagt, dan mag je daarop afgerekend worden, ook op de manier zoals GeenStijl doet. (...)

De kern van een bericht ging over het feit dat er een filmpje van een voetballer online was verschenen en GS hiermee te ver zou zijn gegaan om dit te posten. Floor wilde daarom een boycot van adverteerders op GS.

Dit is een uitstekend voorbeeld om aan te geven hoe het nu met privacy gesteld is. Mag zoiets, media distribueren als het niet van jezelf is? Kan GS iets verweten worden? Kan een internetsite sowieso verantwoordelijk gehouden worden voor de content op een site?

Ik vind dat een internetsite verantwoordelijk moet worden gehouden voor de inhoud die zij plaatst, net zoals een normale nieuwssite of zelfs een krant. Maar de middelen die zij daarvoor gebruiken, daar dient het ‘nieuwsonderwerp’ voor aangerekend te worden. GS doet in dit geval alleen wat er van haar verwacht wordt. Nieuws schrijven, dat ze daarbij meteen nieuw nieuws maken is meteen goede commercie. GS is nu eenmaal de grootste en hoge bomen vangen veel wind.

De een zijn afschuw is de ander zijn bron van plezier. Ik vond het stiekem wel komisch toen ik het zag. En met mij vele anderen. Welke malloot laat zich dan ook filmen! Dus er bestaat zeker een behoefte aan dit soort infotainment, anders zouden dergelijke shockblogs nooit zo populair zijn. Eenmaal op het internet is nou eenmaal in de openbaarheid en voor iedereen te bekijken. Maar waar houdt het op, hoe ver mogen mijn gegevens gebruikt worden voor publieke doeleinden? Kunnen mijn gegevens misbruikt worden via een community? Hoe lang duurt het nog voordat het woord privacy geen waarde meer heeft?

Zie ook:

Top

Reacties op 'Privacy :: Communities' (0)

Geen reacties

Top

Reactie toevoegen

Reactie plaatsen
  1. (verplicht)
  2. (verplicht)
  3. (verplicht)
  4. [url=http://www.link.nl]omschrijving[/url]
  5. Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen dient u eenmalig hieronder de letters abcde in te vullen.
  6. Onthoud mijn gegevens:
  7. E-mail mij de reactie(s):