info[at]mikevanhoenselaar.nl

follow MikevHoenselaar at http://twitter.com

Week 2 bij WebsDesign // Arcen.nl

Gepost in: Stage

Ik zit zelf al weer 1 werkdag in week 3, maar week 2 is nog niet beschreven. Wat een week weer. Niet zo zeer qua vormgeving of technisch aspect.

Strategisch denken

Ik heb deze week vooral strategisch gedacht, of in ieder geval geprobeerd. WebsDesign heeft me de vrijheid gegeven om bij de start van een project aanwezig te zijn. Dat is natuurlijk geweldig voor mij. Aangezien ik zelf na mijn opleiding vooral in het voortraject aanwezig wil zijn. De sturing geven die er nodig is om projecten innovatief, creatief en vernieuwend te houden. Heerlijk gevoel.

Arcen.nl

Zoals ik al verteld had in week 1 bij WebsDesign ben ik weer een week verder in het project. Deze week was de planning aan de beurt. Zo blijkt maar weer dat als de deadline kort is dat er toch stiekem best veel gedaan moet worden in deze korte periode. Ook voor arcen.nl (nog in aanbouw!). De einddatum ligt op 21 maart 2008. Op dit moment is dat nog 9 weken ongeveer. Een erg kort stadium om een volledig project van deze omvang te realiseren.

Aan mij de taak om de planning zo goed mogelijk te maken. Dat wil zeggen dat aanstaande woensdag het interactie ontwerp al af moet zijn. Een interactie ontwerp is niet niks, dat kost heel erg veel tijd. Zoals de naam al zegt, elke interactie die de eindgebruiker doet wordt vastgelegd in dit document. Als deze klaar is dan kan het grafisch ontwerp gemaakt worden.

Het vooronderzoek wat voor deze week stond is inmiddels af en naar de klant gestuurd. Hierbij heb ik vooral geleerd dat je geen websites moet maken gebaseerd op aanbod vanuit de opdrachtgever, maar moet maken op de vraag vanuit de gebruiker. Wat ontzettend vaak wordt vergeten. Ook door mij.

Maar ik kan wel met enige trots zeggen dat het document een goede inzage geeft voor wie het project is (de doelgroep), wat de doelgroep belangrijk vind en waar hij/zij naar op zoek is. Ook de concurrentie is hierbij in meegenomen, wat doen deze met de gebruiker en hoe lopen de klikpaden in deze site.

We wachten op antwoord van arcen.nl.

Maasduinen.nl

Inmiddels is er deze week ook het project maasduinen.nl bijgekomen dat enigzins aansluit bij arcen.nl. De Maasduinen is Noord- en Midden Limburg. Met al haar natuur, horeca, activiteiten, musea, fietsroutes, zwembaden, etc.

Aan mij is gevraagd om de huidige website die WebsDesign enige jaren geleden voor het vakantiegebied gecreëerd heeft opnieuw te beoordelen naar de huidige vraag vanuit de gebruiker. Ook hier is concurrentie in meegenomen. Nieuw hierin was het Google Analytyics gedeelte. Met al beschikbare statiestieken laten zien waar er dingen beter konden. In hun geval vooral met AdWords(Op dit moment er veel in de reclame te zien/horen).

Ik moet zeggen dat na enige bobbels, het erg goed gelukt is. WebsDesign was er tevreden over. Ik denk dat als de klant dit leest hij erg enthousiast is wat hem te wachten staat. Iets wat ik met dit visiedocument heel erg sterk geleerd heb is het leren denken in conversies. Iets dat ik voorheen ook nooit deed.

Een simpel voorbeeld:
Een gebruiker wil ergens op vakantie en begint te zoeken (via google of de site zelf), via de resultaten komt deze op een pagina waar gegevens staan over datgene dat de gebruiker zocht. Super zou je denken. Nu komt het, wat wil je als organisatie, dat de gebruiker iets bij jou koopt, bestelt, reserveert, print, achterlaat, noem maar op! Dat wordt een lead genoemd. De gebruiker geeft aan dat hij iets van jou wil. Daar moet je iets mee doen. In ontzettend veel gevallen wordt dat niet gedaan. De gebruiker komt uit op een dood spoor om het zo maar te noemen.

Probeer het maar eens op je eigen websites te testen. Beeld je maar eens in wat het doel van een webpagina is en met welke vraag een gebruiker op die pagina komt. Nog simpeler gezegd, je vind een boek in een webwinkel maar de mogelijkheid om het te kopen mist. Dus daar gaat je potiëntele koper.

Corporate Blog

Het bedrijfsweblog-project loopt ook nog steeds. Inmiddels is het Plan van Aanpak hiervoor goedgekeurd en kan er begonnen worden aan het haalbaarheidsonderzoek. Hiervoor is er een initialisatiegesprek geweest waarin er gesproken is over de omvang en inhoud van het project. Dit project wordt pas interessant als we bij het functioneel ontwerp zijn aangekomen. Dan kan ik innoverende, vernieuwende en creatieve oplossingen aan jullie laten zien. Hierover dus later meer.

Overige werkzaamheden

Om ervoor te zorgen dat ik zoveel mogelijk van WebsDesign meekrijg, krijg ik ook snelle klusjes, om de dag divers en leuk te houden. Ik heb deze week een handleiding onder ogen gekregen die de Mike-test moest ondergaan. Dus daar kwamen de nodige taal- en interactiefouten uit. Iets dat ik op dit weblog ook wel eens wil benadrukken als het gaat om taal. Erg leuk om te doen.

Verder heb ik, omdat ik al 3 planningen gemaakt had, voor een ander project een planning gemaakt. Dit krijg ik steeds beter onder controle. Ik hoop dat ik er nog meer mag maken. Geeft je een goed inzicht uiteindelijk (mits je dat blijft meten) hoe lang iets duurt en geduurd heeft. Zo kun je uiteindelijk een bijna perfect benaderbare planning maken. 100% goed gaat toch nooit. Dat moet je ook niet willen.

Top

Reacties op 'Week 2 bij WebsDesign // Arcen.nl' (0)

Geen reacties

Top

Reactie toevoegen

Reactie plaatsen
  1. (verplicht)
  2. (verplicht)
  3. (verplicht)
  4. [url=http://www.link.nl]omschrijving[/url]

  5. Notice: Undefined index: captcha in /srv/home/mikevanhoenselaarnl/domains/mikevanhoenselaar.nl/htdocs/www/bericht.php on line 402
  6. Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen dient u eenmalig hieronder de letters abcde in te vullen.
  7. Onthoud mijn gegevens:
  8. E-mail mij de reactie(s):